תיאטרון פלייבק וימי סימולציות
במהלך השנים הרבות שאנחנו בתיאטרון פלייבק החבר'ה מאיכילוב, מנחים ימי סימולציה בתחומים מגוונים כגון- סימולציות רפואיות, סימולציות חינוכיות, סימולציות ניהוליות, סימולציות במגזר העסקי ועוד פיתחנו מודל עבודה ייחודי לעבודת סימולציה בקבוצה.
בשונה מסימולציה אחד על אחד שמתרחשת פעמים רבות במבחני גמר או קבלה של סטודנטים לרפואה למשל, בסימולציה קבוצתית קיים מימד נוסף של חוויה. הקבוצה הצופה יכולה להיות גורם מעכב, באמצעות המודל שלנו אנחנו שמים דגש על יצירת חוויה קבוצתית מעצימה וחיובית שבונה את המקצועיות של הצוות יחד עם העמקת הקשר הבינאישי.
בואו נראה איך מודל א״ס מנצ״ח מייצר מרחב מיטיב ביום סימולציות ומעצים את הערך האפקטיבי והלימודי שלה עבור המתנסים.
סימולציות בשיטת א״ס מנצ״ח
אוירה- למה האוירה כל כך חשובה מבחינתנו?? כי בסימולציה אנחנו מבקשים מהמשתתפים להכנס למרחב משחקי. במרחב הזה יש כלל ברור- ככל שנפחית את החרדה כך תגבר היצירתיות והתעוזה! על מנת ליצור אוירה שמעודדת משחקיות, אנחנו שמים דגש על בניית אוירה יצירתית באמצעות כלים שונים כגון- תרגיל ששובר את הקרח, פתיחת יום שמתבססת על אלתור מתוך סיפורי המשתתפים, והבהרת המטרות של היום והכללים. אנחנו מדגישים שיום הסימולציה הוא יום של למידה משותפת. בשונה מתחרות בין המשתתפים סביב מי "הצטיין" בסימולציה, אנחנו מעודדים את התובנה שכל הצוות הנוכח עובד יחד כדי לפצח את האתגר שמתקיים בתרחישים השונים.
סימולציה- אנחנו בונים את הסימולציות בשיתוף עם הלקוחות ובהתאם לפוקוס המקצועי של התרגול. אנחנו מגדירים לכל תרחיש מטרה ספציפית וברורה לתרגול של המשתתפים. השחקנים שלנו מקבלים מראש את נתוני התרחיש. התרחיש הוא חצי מובנה כלומר מוצגת בו הסיטואציה והעמדה הבסיסית של הדמות עם כמה אפשרויות לכיווני פעולה. בנוסף נשאר מקום רחב לאלתור מתוך התקשורת בכאן ועכשיו שמתעוררת עם המתנסים בסימולציה.
משחק- המתנסה עולה ל"במה" לשחק את הסצינה עם השחקנים. המשחק יכול להתגלגל למספר כיוונים בהתאם לתקשורת שמתקיימת בכאן ועכשיו. למרות החשש הראשוני של המתנסים, אנחנו חווים שוב ושוב את האופן שבו ברגע שהסצינה מתחילה להתגלגל המתנסים נכנסים עמוק לתוך המשחק וחווים אותו כרגע מאוד מוחשי ואמיתי. אחד הדברים המעניינים שמתרחשים ברגע שלפני הסימולציה הוא שהמתנסים חוששים לעלות לבמה, הם חווים "חרדת ביצוע" ונמנעים להתנדב. אנחנו חותרים לעבודה עם קצב טוב, ומשתמשים בכלים שונים כדי לעודד את המשתתפים לקפוץ למים, להתנסות ולהשתתף, באופן לא שיפוטי ובחיוך.
ניתוח ועיבוד- בתום הסימולציה, המתרגל, השחקנים, הצופים, המנחה ואיש המקצוע האחראי משתפים במחשבות רגשות ותובנות שעלו בהם במהלך העבודה. ההתייחסות היא לתקשורת הכללית לאוירה שנוצרה ולרגעים ספציפיים משמעותיים שכללו אמירות, רגשות, מחשבות וכמובן תקשורת בלתי מילולית ובלתי מודעת. הדגש- זיהוי חוזקות. אנחנו מחזיקים בתבנית החשיבה המתפתחת שמבוססת על האמונה כי יכולת היא לא דבר נתון אלא מימד שמתפתח מתוך התנסות, למידה מטעויות ולמידה עקבית. יום הסימולציה הוא מעין מעבדה בה אפשר לחקור, לטעות וללמוד. זהו אימון על יבש שמאפשר להגיע מוכנים יותר ומתוגרלים למפגשים מאתגרים במציאות.
צוות- אנחנו מאמינים שימי סימולציה הם גם כלי לפיתוח מקצועי וגם כלי לבניית צוות. אנחנו רוצים ליצור מינימליזציה של מימד התחרות- אנחנו לא מחפשים את המתרגל המצטיין אלא את ההתמודדות הקבוצתית והיצירתית עם האתגר. לכל הקבוצה יש חלק משמעותי בהתפתחות של היום, דרך אמירות, שיתופים, תחושות ומחשבות שעולות.
חזרה- בסיום הניתוח, אנחנו משחקים שוב את הסצינה שמתחילה בדיוק באותו אופן, הפעם עם מתרגל חדש. אנחנו רואים כיצד הסצינה הזו מתפתחת הפעם. קשה להאמין, אבל באמת כל סצינה מתגלגלת למקום אחר בהתאם לאינטרקציה שמתרחשת בכאן ועכשיו, וזו עבודה מרתקת. אחרי כל סבב כזה נעשה עיבוד. לרוב אחרי 2-3 סבבים נסגור את התרחיש ונעבור לתרחיש הבא. אנחנו חותרים לצפות במגוון רחב של התמודדויות, בעיננו זהו סוג של סיעור מוחות בפעולה!
בסיום יחידת הסימולציה, ובשיתוף עם אנשי המקצוע, אנחנו עורכים סיכום ואוספים את החוויה, את הלמידה הרעיונית ואת הכלים הפרקטיים שעלו במפגש.
יום סימולציות ומעבר לו...
כיון שהשחקנים שלנו מתורגלים בעבודת אלתור עמוקה עם סיפורים, במידה ועולה צורך בוער מהשטח לטפל בנושא אקוטי שלא נכנס כתרחיש בהכנה המוקדמת, המנחה והשחקנים שלנו בשיתוף הקבוצה הלומדת יאלתרו סצינה חדשה על המקום ויתרגלו אותה.
בנוסף, לקוחות שונים מעונינים לשדרג את יום הסימולציה ולשלב בו כלים נוספים שלנו כגון מופע תיאטרון פלייבק בפתיחת/סיכום היום, עבודה של אלתור מתוך מעגלי שיח, הכנת קטעים מראש בדרך של פיתוח תוכן והנגשת חומרים לגבי נושא היום ועוד.... אין גבול ליצירתיות!
Comentários