וואו!
כן, כשקורים דברים טובים במערכת הבריאות בארץ- זה משמח!
כשקורס ביזמות וחדשנות הופך להיות קורס חובה בתכנית הלימודים בבתי הספר לסיעוד בארץ - זה משמח!
כשמשקיעים ביצירת מרחב שמאפשר מקום ליצירתיות של אנשי המקצוע ונותן להם כלים להפוך את הרעיונות שלהם למציאות- זה משמח!
איך אנחנו קשורים לזה??
כבר מספר שנים שמנכ״לית העמותה- עינת משעל ניצן, מלמדת קורסים בתחום חשיבה עיצובית- Design Thinking. עינת למדה את הנושא באמצעות החברה המובילה בתחום- IDEO בעת שהותה בארצות הברית.
היכולת להביא כלים משמעותיים שמצויים כיום בזירה העסקית לזירה הציבורית מרגשים אותנו!
היכולת לשלב את הידע הזה עם עולם האלתור ותיאטרון הפלייבק- מרגשים אותנו!
אז הפעם נשתף אתכם בטעימה מאחד הקורסים של ״יזמות וחדשנות במערכת הבריאות״ שאנחנו מקיימים עם השותפות היקרות שלנו בצוות המוביל של האקדמיה לסיעוד בבית החולים מאיר.
קורס חשיבה עיצובית במערכת הבריאות
במהלך הקורס- הכיתה מתחלקת לצוותי עבודה ופועלת ע״פ השלבים של תהליך חשיבה עיצובית. מוזמנים לקרוא על השלבים השונים כאן.
כל צוות בוחר אתגר שמעסיק אותו ואמור לשפר את חווית המטופלים או המטפלים במערכת הבריאות. הצוותים יוצאים לחקור את העולם של האתגר שלהם בשטח, חוזרים עם תובנות, מעלים רעיונות לפתרונות, ובוחרים רעיון אחד מוסיל להתקדם איתו. הם יוצרים פרוטוטייפ, מקבלים משוב, משפרים ובסיום מציגים את הרעיון בפני כל הכיתה.
במידה ומתאפשר שלב נוסף- ניתן להתקדם באופן עצמאי או בשיתוף עם כוחות עסקיים ומשקיעים לקידום מהלך של המשך הפיתוח לטובת הטמעה בשטח.
בכל מקרה, התהליך שנלמד באמצעות העשייה, יכול לשמש את אנשי הצוות לפתרון יצירתי של כל בעיה שייתקלו בה בעתיד במהלך העבודה.
3 דוגמאות מעבודת הסטודנטים בקורס חשיבה עיצובית במערכת הבריאות
הנה שלוש דוגמאות מעבודת הסטונדטים בקורס.
הדגש שיש בתהליכי חשיבה עיצובית על אמפטיה, על הקשבה, על סיפור ועל יצירתיות אמיצה וזריזה מתחברים באופן הדוק עם המהות של עבודת תיאטרון הפלייבק, ותוכלו לשים לב לניצוצות האלו בדוגמאות הבאות ובהבעת פניהם הזורחת של הסטודנטים.
דוגמא א- באילו דרכים ניתן להפחית את חווית הבדידות אצל מטופלים שאין להם מבקרים? מהשטח והראיונות הסטונדטים גילו כי מדובר בקושי רגשי משמעותי שלא מספיק ניתנה לו הדעת. הרעיון- בניית טבאלט שיאפשר משחקים והעברת הזמן ובנוסף וחשוב מזה-אופציה למשחקים שיתופיים לאנשים שמאופזים באותה מחלקה. המשחק באונליין יכול לפתוח פתח לתקשורת במסדרון בהמשך.
דוגמא ב- באילו דרכים ניתן לשפר את תחושת ההגיינה האישית של מטופלים המהלך השהות באשפוז? אחרי חקר תצפיות וראיונות, הצוות בחר להתמקד בנושא המצעים. הרעיון-אינדיקטור שמשנה צבע מירוק לצהוב ולאדום בהתאם לרמת הנקיון/לכלוך/כמות החיידקים שבסדין. באופן זה יהיה בולט לעין לצוותים היכן נדרשת החלפה מיידית של הסדין והמצעים.
דוגמא ג- באילו דרכים ניתן לעצב את מרחב המפגש בין מטופלים ובני משפחה במחלקת נוער בבית חולים פסיכיאטרי? הצורך עלה מתצפיות שנעשו והראו כי כרגע מפגשים כאלו נעשים במקומות פרוצים שלא מאפשרים אינטימיות ופרטיות. הקושי גדול במיוחד על רקע העובדה שפעמים רבות היחסים בין המטופל למשפחתו מתוחים בגלל האשפוז. הרעיון-עיצוב חלל מפגש- מרחב נעים שיאפשר הן פעילויות משותפות כגון יצירה, בישול ואפיה, כלביה והן חלל נעים ואינטימי לשיחה.
רוצים לשמוע עוד?
רוצים קורס של חשיבה עיצובית לצוות שלכם?
תחום הבריאות? תחום החינוך? תחום הרווחה ? העולם העסקי??
על הכותבת
עינת משעל ניצן
מנכ״לית עמותת תיאטרון פלייבק החבר׳ה מאיכילוב
מחברת הספר ״במה לכל אדם״
Commentaires